Whirlpool 6 sense AFG 8275NF regenereren/nofrost diepvries

Koel- en vrieskasten geven in de basis weinig problemen, omdat deze techniek erg betrouwbaar is.
Maar door het toenemen van het bedieningsgemak, wordt de techniek complexer en is er meer kans op storingen.
Onze ervaren techneuten helpen u graag, om u te coachen om zelf uw eigen koel- en vriesproblemen op te lossen.
http://www.diyreparatie.nl/
Gesloten
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

onze whirlpool 6 sense (type AFG 8275NF ) daar werkt de verwarmingsfunctie + de tracing voor het ontdooien van de verdamper niet meer ,
ooit is hiervoor het voorfront (printplaat) vernieuwd en toen was het probleem een tijd weg (tenminste er is toen niet naar gezocht , hij bleef toen lastig op temp )
De Nofrost sensor lijkt Oke , tenminste in zover ik hier verstand van heb , de beveiliging tegen oververhitting werkt (gaat uit en terug aan )en het andere contact geeft door .
Het probleem is er dus opnieuw , is dit bij iemand een bekend iets , of weet iemand aan welk onderdeel dit in de printplaat ligt , of heeft iemand hier misschien een schema van ?
Voor zover ik heb kunnen zien is het onderdeel nieuw niet meer verkrijgbaar en anderzijds gezien zijn leeftijd een jaar of 10 misschien al niet meer waard.
Dus zoek naar een mogelijkheid om het probleem zo te kunnen achterhalen /oplossen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Kun je alle gegevens vermelden van het machineplaatje?

Als eerste de vraag:

Zou het kunnen zijn dat de machine inwendig en onzichtbaar zo vol ijs zit , dat het af en toe schakelen van het verwarmingselement onvoldoende
resultaat meer oplevert?

Want nooit meer ontdooien is alleen maar een marketing belofte en lijkt dus leuk, maar is niet waar.

Dan zul je als eerste de machine zeker 24 uur moeten laten ontdooien, want met deze leeftijd kan het goed zijn dat de deurrubbers toch te veel vochtige lucht door laten en het systeem uit balans raakt. Ook het te lang open laten van de deur kan dit opbouwen.
Is ook het afvoergootje van condenswater schoon en doorgankelijk?

Als dat gebeurd is, dan zou ik pas verder richting techniek gaan kijken.

Ligt het aan het schakelen van de spanning, dus vanuit de richting electronica?

Of ligt het aan het verwarmingselement?

Meet eens of er spanning aankomt op het element met een multimeter of een proeflampje en noteer hoe lang deze cyclus is.

Waarbij Led proeflampjes met dunne draadjes het handigst zijn, want dan kan de kast dicht en gewoon functioneren en als er spanning op komt, valt dat direct op.

Komt de spanning er wel, meet dan het element eens ohms door met een multimeter.

Geen spanning, dan zullen we het richting regeling en thermostaat ontdooien moeten zoeken.

Maak dan eens foto's van beide zijden van deze printplaat, waar totaalplaatjes, maar ook de specifieke onderdelen van de printkaart, zoals relais, vermogenstransistors of triacs, goed zichtbaar, als close up, in beeld gebracht worden .
Parkeer deze foto's op Google photo en plaats de linken hier.
De foto's niet comprimeren, omdat wij ze extreem moeten uitvergroten, om wat te kunnen zien.
Gebruik bij de opnames ook veel licht en geen flits.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Zelfs de Rolls Royce onder de vriezers Liebherr geeft aan dat ze een constructie hebben verzonnen om het ontdooien wat eenvoudiger te maken. maar niet ontdooien dat is gewoon technisch onmogelijk als je een constante vriestemperatuur wilt hebben.

Slimmer ontdooien met SmartFrost van Liebherr
SmartFrost vriezers onderscheiden zich van normale vriezers op twee belangrijke punten: de wanden zijn glad afgewerkt en onder de laden bevinden zich uitneembare glasplateaus. Voor het ontdooien worden zowel de laden als glasplateaus verwijderd. Wanneer de temperatuur oploopt zal het ijs, dat zich aan de gladde wanden heeft afgezet, snel loslaten. Nog voordat het ijs is gesmolten kan het uit de vriezer worden geveegd en kan de vriezer worden schoongemaakt. SmartFrost staat dus voor sneller en makkelijker ontdooien.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

allereerst bedankt voor de reacties,
rubbers e.d zijn oke , verwarmingselement en tracing geven door, dus zijn denk ik wel oke
ik weet niet of uittesten zomaar kan met een led , toestand is nu niet zoals hij was of behoort te werken, nu moet hij om de twee maanden 24 uur ontdooien, daarvoor eigenlijk nooit.
zal later proberen hier duidelijke foto's te posten .
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als je de storing wilt zoeken dan zul je metingen moeten doen of er, - en hoelang er spanning op het verwarmingselement komt te staan.
Je kunt gewoon een 230 volt ledlampje aansluiten parallel op het verwarmingselement en met dunne draadjes naar buiten uitvoeren. Dat is de meest simpele manier om jouw proces te bewaken.
Zonder dat is het alleen maar gissen en kom je niet verder.

Is de afvoer open?

Is 24 uur wel voldoende om het inwendig helemaal ijsvrij te hebben?
in de literatuur wordt n.l. 2 dagen genoemd om volledig te ontdooien

Dus eerst zeker stellen dat het verwarmingselement goed werkt. En daarvoor zul je ook de stroom moeten meten tijdens bedrijf.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

afvoer is open , 24 uur of iets meer is tot dusver wel toereikend geweest ,100% zeker ben je niet helemaal ,
kan het ook met een gewoon klein lampje van 220 volt ?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als je niet zeker bent dat hij inwendig helemaal schoon is, begin je al met een achterstand.

Want als je het technisch bekijkt zijn deze oplossingen om de consument te plezieren natuurlijk waanzin.

Want wat is het doel van een vriezer?

Dat is om voedsel zo snel mogelijk koud te krijgen met een zo laag mogelijke temperatuur.

En daar ga je dan een verwarmingselement in monteren, die alleen maar zorgt voor verstoring van het vriesproces.

En dat element zal zo klein mogelijk moeten zijn om het proces niet overmatig te verstoren, maar dat evenwicht is wankel.

Dus zul je als consument ook je gedrag aan moeten passen, zo kort als mogelijk de deur open en de in te vriezen artikelen goed in vochtdicht materiaal te verpakken.

Dus echt snel werken met laden lossen van de vriezer.

Want warme lucht bevat veel meer vocht als bevroren lucht en dat is vaak de grote boosdoener en slaat neer op de koudevlakken.
En als eenmaal de verstoring van het evenwicht heeft plaats gevonden, komt dat nooit meer goed, zonder volledig ontdooien.
Want daarvoor is de capaciteit van het verwarmingselement te klein.

Dus als je de kast wilt regenereren dan zul je heel zeker moeten stellen dat hij volkomen ontdooid is.
Eventueel de pakkingrand van de deur te vernieuwen, want na 10 jaar zal die hoogstwaarschijnlijk niet goed meer afsluiten.
Dit kun je pas goed controleren door een forse lichtbron (led werklamp) in de vriezer te leggen en zelf in het donker te gaan zitten en de rand rondom (ook de onderkant) goed te inspecteren op lekkage.

Natuurlijk kun je ook 230 volt gloeilampjes gebruiken, maar die hebben als nadeel dat die nogal warm worden. Maar als je die veilig vrij ophangt is dat geen probleem.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

het ontdooien /verwarmen bij de verdamper zal maar even duren , en je weet nooit wanneer om de 24 /48 uur , in de nacht e.d , dus moeilijk op te merken met een lampje denk ik .
ik vermoed dat hij helemaal niks doet , dus ik zou het anders willen doen in serie (ofwel in de kring) een zekering of veiligheid van een heel laag amperage ,
hoe laag is dan de vraag ?
als je een paar dagen of weken later ziet dat hij uit is gesprongen of doorgebrand is weet je zeker dat hij in elk geval een keer heeft willen aanslaan .
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met vermoedens bereik je helaas weinig, want meten is weten, als je tenminste weet wat je meet!!

Over de frekwentie van ontdooien kan ik alleen maar gissen, maar ik verwacht niet dat dit een cyclus is die dagen duurt.


Dit soort destructieve technieken die je voorstelt heeft niet mijn voorkeur en is ook niet zonder gevaar.

Want dan weet je in wezen nog niets.
Want een zekering van een bepaalde stroomsterkte gaat er echt niet uit bij de stroomsterkte die er op staat.
En wat als het contact van het relais slecht is? En de helft van het vermogen daar staat te verbranden?

Bij de onderdelen kom ik wel het verwarmingselement tegen, maar een wattage wordt niet genoemd in de specificatie.

Je zou een 230 volt relais kunnen nemen die de batterijspanning van een quartz uurwerk schakelt. bijv Relais

Zo'n Klokje kost haast niets en ook die relais zijn goedkoop.

Door de begin en eindtijd van de meting te noteren en te vergelijken met de stand van het uurwerk kun je exact je aan-uit verhouding berekenen en ook zien of er uberhaubt wel spanning op het element aankomt

Met het tweede contact zou je een zoemer aan kunnen sturen

zoemer

Die je dan met een keuzeschakelaar op zowel maak- als verbreekkontakt van het relais aansluit en je dus gewaarschuwd wordt wanneer er een statusverandering plaatsvindt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

wel lastig zo'n constructie , maar je hebt wel een punt , zou dit dan in serie of parallel moeten ?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik kan de linken helaas niet openen, zijn ze niet openbaar gemaakt? (mod: heb ze intussen verwijderd)
De spoel van het relais moet je parallel zetten op de aansluiting van het verwarmingselement.

Ik zal wel even een schets maken want het lijkt moeilijker als het is en het geeft veel meer voldoening als een nieuwe kopen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bewakingsschakeling aan/uit tijd verwarming No-Frost Vrieskast

Aan-uit logger.gif




Met eenvoudige middelen is er een logger te maken die vrijwel niets kost

Een 230 V AC relais met 2 omschakelcontacten, een zoemertje en een paar kleine schakelaartjes.

De batterij voeding van de klok onderbreken via het maakkontakt van het relais.

En het tweede contact te gebruiken voor de acoustische signalering op welk moment het element wordt ingeschakeld, dan wel wordt uitgeschakeld.

De battterij van 9 volt is voldoende voor de piezo zoemer van 12 volt, die ook heel goedkoop te koop is.

Bewaking log spanning-2 cpl.png



Procedure:
Klok in rust instellen op 00:00:00

Noteer handmatig de aanvangstijd en eindetijd van de meting.

Zodra de voeding op het te meten element komt, gaat de klok lopen en geeft de zoemer een signaal.
Het signaal wordt uitgezet door de schakelaar S2 om te zetten.
Pas bij de volgende status wijziging van de voeding zal het signaal weer herhalen en wordt weer geaccepteerd door S2 om te zetten.

Niet alleen voor dit probleem, is deze schakeling te gebruiken, maar ook om je vriezer eens te controleren hoeveel procent van de tijd of de compressor loopt en een grote stroomvreter wordt als de compressor versleten is, of dat het koelmiddel voor een deel verdwenen is.

De schakelaar S1 kan uitgezet worden als akoestisch alarm ongewenst is, zoals in de nachtelijke uren.

Zie voor de uitgebreide bouw handleiding: Loggen van de aan/uit tijden van elementen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

https://photos.app.goo.gl/bG6eSNzZDpZNDu6E9 hierbij wat foto's

bedankt voor het schema,
ik ga het bekijken
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Deze print is waarschijnlijk niet het brein van de installatie.

Ik zie 2 relais die waarschijnlijk de voeding doorzetten naar compressor en naar verwarming.

Wat is U2 voor component ? Dat zou de enige intelligente component kunnen zijn maar zie daar geen kenmerk van. Wat zit er aan de andere kant van de lintkabel? Daar zal wel een sturing vandaan komen en er zit ook een uitgaande stekker gaat die naar de machinekamer?

Maak eens close ups van de soldeerzijde van de 2 witte relais
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

https://photos.app.goo.gl/rdR5TXnx2ybYKzFK8 hierbij nog de toegevoegde foto's , U2 staat erbij zwarte blokje lijkt iets van koeling ,
dan aan andere kant v.d lintkabel zit dus het display /inschakel knoppen voor en achterzijde op foto (smalle rechthoek ) display werkt verder goed ,

en verder zit er heel de achterzijde bij van de eerste print zodat je kunt zien wat er achter de twee relais zit
en verder cn1 (temperatuur voeler in vriezer ) en cn2 dit is de aansluiting naar verwarming en tracing , dus je hebt niet alleen de verwarming maar ook de tracing om het afvoerkanaal vorstvrij te houden .
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

U2 is een vermogensregelaar die de spanning voor de logica op 5 volt stabiliseert.

https://nl.mouser.com/ProductDetail/STM ... UxWg%3D%3D

Aan de soldeerzijde van de print zit dus wel degelijke de logica die het een en ander aanstuurt.

Zo te zien is er heel wat aan de print geknutseld en is hij na het vervangen van diverse componenten ook weer slecht schoongemaakt en afgewerkt.

Verder heb ik veel twijfels over een aantal soldeerverbindingen, maar kan dat niet helemaal hard maken omdat ik niet ver genoeg uitvergroten kan. En zie niet genoeg contrast.

De foto's zijn te veel gecomprimeerd


zie ook het artikel Foto's uploaden


Ook heb ik twijfels of een paar smd weerstanden in de buurt van de twee rechthoekige relais, die eerder vervangen zijn, nu ook nog in leven zijn?


IMG_3767.png



Ik denk dat het probleem hier dicht in de buurt moet zitten, want zonder relais gebeurt er dus niets.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik zou ook graag een beter beeld hebben van deze component, want ik kan de tekst niet lezen


IMG_3766cu.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

IMG_3767 relais.png

Relais RT1314024WG-sjabloon2.png



Ik krijg de indruk dat er bij de relaisaansluitingen wel eens wat slechte solderingen zouden kunnen zitten, zie rode rechthoeken

Ook zou ik je aan willen raden de witte stekkeraansluitingen van CN1 allemaal door te solderen met het gebruik van goede Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

Hallo eerst het component waar je de tekst niet van kon lezen , hier staat op 24LCO161 SN 0547 2KO
de twee componentjes naast het relais lijken gesoldeerd ,
de andere solderingen zijn wel goed en netjes in het echt gezien , is ook goed na te meten bij soldeersel en aan steeltje.
ik heb dus nog zo'n zelfde print en bij beide doet hij het dus niet goed
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Deze component kan ik niet terug vinden op het net, dus over de werking tast ik in het duister.

Maar laten we ons eerst focussen op het zoeken naar het juiste blok waar de storing zit. Is dit in de print, is dit in de elementen, is dit in de thermostaat of is dit in de voeding?

Laten we ons dus eerst maar kijken naar de ohmse meting van de uitgaande bekabeling van stekker CN1
Daar gaan vanaf, zoals ik begrijp, de voeding voor compressor, verwarmingselement verdamper, verwarmingslint condensafvoer en wat nog meer?

Zit daar ook de ontdooi thermostaat bij?

Meet eens de weerstanden van de elementen. Wat staat er aan wattage en spanningsgegevens op deze elementen?
Welk nummer heeft welke aansluiting?

Heb je de gesoldeerde SMD weerstanden bij de relais gemeten op waarden?
Wat zijn de weerstanden van de gesoldeerde SMD's die vervangen zijn?

Wat is de binnenkomende spanning op de printkaart?
Dan gaan kijken of er spanning doorgezet wordt naar plug CN1
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat aan de achterkant v.d relais 2 zwarte blokjes zitten (die heb je in het begin al aangegeven ) dit zijn diodes
GS1M bij mijn beide printen laten die naar beide kanten door ,met weinig of geen weerstand .
Nu zit er nog zo'n zelfde diode (zelfde nr) ongeveer in het midden v.d plaat deze zou dan wel goed zijn ,laat naar 1 kant door bij beide platen ,alleen wel wat verschil in de weerstand onderling.8,4 tegenover 13,4 ,
Als je vanaf de twee diodes naar boven gaat op de printplaat , kom je uit in het hoekje v.d plaat daar zit ook een verschil in de platen , dit zijn 2 blokjes met elk 3 solderingen , bij de ene plaat laten die ook in 1 richting door en bij de ander plaat naar beide richtingen ,

verder heb ik plaat aangesloten , de relais klikken (tenminste 1 plaat) en buitenste relais is de stroom door te meten , het is lastig meten omdat plaat contact met diepvries moet hebben ,om te draaien.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

mari schreef: 22 feb 2020, 16:24 wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat aan de achterkant v.d relais 2 zwarte blokjes zitten (die heb je in het begin al aangegeven ) dit zijn diodes
GS1M bij mijn beide printen laten die naar beide kanten door ,met weinig of geen weerstand .
Nu zit er nog zo'n zelfde diode (zelfde nr) ongeveer in het midden v.d plaat deze zou dan wel goed zijn ,laat naar 1 kant door bij beide platen ,alleen wel wat verschil in de weerstand onderling.8,4 tegenover 13,4 ,
Diodes kun je alleen meten als ze uit de print gesoldeerd zijn, want je weet nooit via welke kring je een stroomkring meet.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

mari schreef: 22 feb 2020, 16:24 verder heb ik plaat aangesloten , de relais klikken (tenminste 1 plaat) en buitenste relais is de stroom door te meten , het is lastig meten omdat plaat contact met diepvries moet hebben ,om te draaien.
Als je niet kunt meten vanwege de plaatsing in de vriezer zul je toch wat hulpdraadjes op de meerpolige plug aan moeten brengen.

Want een relais kan wel klikken, maar wat als het te schakelen contact verbrand is?

Dan klikt hij goed, maar doet niets.

Helaas moet je meten om iets zeker te stellen.

En graag antwoord geven op mijn vragen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

mari schreef: 22 feb 2020, 16:24
Als je vanaf de twee diodes naar boven gaat op de printplaat , kom je uit in het hoekje v.d plaat daar zit ook een verschil in de platen , dit zijn 2 blokjes met elk 3 solderingen , bij de ene plaat laten die ook in 1 richting door en bij de ander plaat naar beide richtingen ,
Vergeet even niet dat jij mijn zicht moet zijn, er zitten 4 hoeken aan een print, deze zelfs 6,

Hier kan ik echt geen chocolade van maken,
graag componentnummers vermelden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

de nr van die 2 componenten in de hoek zijn 1FW , en nr 472 ligt er tussenin , maar als ik die diodes niet kan meten , dan zal ik daar ook wel niet goed meten .
ik nog eens proberen de relais te meten bij beide platen ,
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met deze punten kan ik weinig 472 is een weerstand van 4700 ohm, wat die ander is kan ik niet zien omdat de foto te slecht is.

Beantwoord graag eerst mijn vragen en probeer te meten wat de weerstanden van de uitgaande elementen zijn.

en vogel eens uit hoe de 10 polige plug is aangesloten en meet daar dan eens op wat er uit gaat. Welk element zit aan welke pen?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

eerst de 10 polige plug , ik heb niet geheel alles gevonden , maar de belangrijkste vooralsnog lopen over de tracing + verwarming en in serie ofwel in die kring zit altijd de sensor (enerzijds de beveiliging tegen oververhitting, deze werkt, gaat uit bij verhitting en aan bij koeling, je weet nooit of hij te snel uitschakelt natuurlijk ) verder ben ik de ventilator tegengekomen (die werkt ).
dus op de drie draden voor verwarming +tracing en ik noem het maar even de min heb ik draden gesoldeerd die naar buiten komen , dus daar kan ik eventueel dus dat klokje /relais opzetten of meten .
verder het relais op het buitenste kom ik 24 en afwisselend iets van 45 volt gelijkstroom tegen , dit lijkt een reactie van het signaal van ondertemp , of knipperen van lampje , verder meet ik daar niks , misschien komt er pas echt spanning op als hij gaat verwarmen .(want diepvries zelf draait verder normaal , de kring v.d tracing heeft 3 ohm op 200k en de verwarming 0,3 ohm op 200k, eventueel kan ik de relais e.vt zelf bekrachtigen met 24 volt om te zien of die op zich goed werken ,maar denk van wel
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

werking alle relais getest door er 24 volt DC op te zetten en ze werken allemaal
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Kun je een schemaatje maken van jouw metingen?


Wat moet er voor spanning op de verwarmingselementen komen, want ik vind de weerstanden wel heel erg laag.

Als het met laagspanning gevoed wordt dan kom ik alleen de trafo tegen die een secundaire aansluiting heeft van 9 volt 100 ma en een van 19 volt 53 ma.
Dat kan niet voldoende vermogen zijn om iets te ontdooien. Ik denk toch meer richting 230 volt voor de ontdooielementen.
Het met een vreemde voeding relais op laten komen is niet zonder gevaar, want je weet niet waar er nog meer voeding vandaan komt en met welke polariteit.

Je zou wel uitgaande spanningen en stromen kunnen meten.

Maar eerst zal helder moeten zijn waar het probleem zit. In de elementen of in de sturing daarvan.
Komt er spanning op de uitgaande plug of niet?
Want een wisselende spanning kan natuurlijk niet goed zijn.

Wat staat er op de sensor die je noemt?
Wat zijn de limieten waarop hij schakelen moet?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

mari schreef: 25 feb 2020, 12:35 werking alle relais getest door er 24 volt DC op te zetten en ze werken allemaal
Wat noem je werken?

Klikken of schakelen?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

klikken en schakelen beide dus , maar ik heb bij 1 print de diode waar we het over hadden willen lossolderen , dit lukte niet zo maar ,ofwel mislukte , contact is nog in orde ,maar de print werkt nu niet meer , ofwel diepvries draait niet meer , kan ik zo snel die diode kapot gemaakt hebben ?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Mari,
Daar kan ik geen zinnig antwoord op geven, want ik kan niet zien wat je allemaal gedaan hebt. Een diode gaat niet zo gauw stuk.
Maar er zit wel een processor op de kaart. Heb je jezelf niet geaard toen je bezig ging met de kaart?

Dat een statische ontlading iets opgeblazen heeft rondom of in de processor, zou een mogelijkheid zijn of heb je met het voeden van de relais een verkeerde polariteit gebruikt en de diode een kortsluitstroom heeft gehad? Maar het is voor mij gissen, want ik heb helaas geen glazen bol.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

oke , moeilijk te zeggen , de voeding voor het relais ofwel de test met 24 volt dc , daar heb ik moeten wisselen, het ene relais was andersom , dus daar even een vonkje , maar na omwisselen was het weer oke .
ik moet wel zeggen dat al voor het solderen bij het testen hij op het laatst niet wou opstarten , maar soms moet je even wachten voor hij weer kan starten ,dus dacht dat het daar aan lag ,dus niet geheel duidelijk .
geaard heb ik mij niet .
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan ga ik toch uit van een haarscheur in een van de solderingen, wat ik ook al eerder dacht.

Vergeet even niet dat slechte solderingen en koude lassen lang niet altijd zichtbaar zijn.

En is het vaak stomweg nodig alle mogelijke contacten met het gebruik van een goede flux door te solderen om resultaat te scoren.

Losse contacten zijn soms goed te herkennen, maar meestal niet.

Bij deze print is het duidelijk


Bosch-relais-defect-2-punten-soldeerzijde.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

deze foto staat bij mij , maar is voor een ander bedoeld neem ik aan , gezien de vele berichten wel te begrijpen natuurlijk .
ikzelf ga doen wat in het begin gevraagd werd ,
ofwel een relais +klok te plaatsen op circuit van verwarming en/of tracing om dus te zien of er wel of niet enige werking is.
op Tracing staat 19,9watt 220volt dus heb een relais van 220v en een klok en ga daarmee aan de slag .
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee, die foto was wel voor jou bestemd om duidelijk te maken dat er diverse mogelijkheden van koude lassen zijn, omdat jij meldde, dat hij het toch af en toe niet direct deed.

Heb je de machine weer werkend gekregen?

Een koude las kan ook onzichtbaar zijn.
De tracing die jij noemt, is dat het element wat de afvoer ontdooit?
Wat is de ohmse waarde van dit element en hoeveel ohm is die van de verdamper?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

het ene paneel/printplaat werkt in het geheel niet meer , andere wel , ik vrees dat het bij het meten is gebeurt ,
dan de tracing , die is bedoeld om de afvoer open te houden , en heeft 3 ohm (gemeten op 200k)
en de verwarming die verdamper moet ontdooien heeft 0,3 ohm (dus ook op 200k gemeten)
alles loopt dus over de sensor en veiligheid

dus ik ga het klokje erop zetten , en relais van 220 volt wissel , in de hoop dat dat de goede spanning is , verwacht er niet zo veel van ,in het beste geval doet hij wel iets maar te kort
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

In dit bericht stel je dat :

mari schreef: 27 feb 2020, 12:21
op Tracing staat 19,9 watt 220 volt dus heb een relais van 220 v en een klok en ga daarmee aan de slag .
En jouw ohmse metingen van dit element is dan 3 ohm.

Ik zou de gebruiksaanwijzing van je multimeter nog maar eens nakijken, want dit kan niet kloppen.

Als ik ga rekenen met jouw meting en het vertaal naar de vermenigvuldigingsfactor van de schaal, kom ik heel wat beter uit.

3 op de schaal van 200 Kohm is dan 3 Kohm (3000 ohm) en 0,3 is dan 0,3 Kohm (300 ohm).
Als ik dan stroom bereken I=U/R => 230/3000= 0,08 A
en 230/300= 0,8 A
Het vermogen is dan berekend P=U x I => 230 x 0,08= 18,4 watt
en voor het grote element 230 x 0,8= 184 watt.

En deze waarden klinken in mijn ervaring vrij redelijk.

Deze berekeningen zijn in koude toestand. Een verwarmingselement heeft meestal een positieve temperatuurscoefficient, dus zal dat wat afwijken.
Maar ik kom aardig in de buurt van de opgegeven waarde van het trace element met 18,4 Watt t.o.v. 19,9 Watt van de fabrikant.

Dus het lijkt er op dat de elementen wel goed zijn en de fout meer stroomopwaarts gezocht moet worden in de elektronica sturing of de grote 10 polige aansluiting.

Helaas heb je me nog steeds de gegevens niet gegeven van de thermostaat die op de gasleiding zit en dus de voeler moet zijn voor de elektronica.

Je zegt wel dat die goed is, maar hoe heb je dat bepaald? En aan welke eisen voldoet hij dan?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

na ongeveer 24 uur in bedrijf heeft het klokje wel gelopen , een 16 minuten , dus de 220 wissel is wel oke , je hebt een mooie berekening gemaakt die wel zal kloppen ,het klokje zat op de verwarming .
nu even afwachten of hij het regelmatig gaat doen en dan voor hoe lang en is dit lang genoeg??want dat betwijfel ik het meest
je hebt een vraag richting thermostaat , er hangt 1 thermostaat in de vrieskast ,die is volgens mij voor de temperatuur regeling ,dus om de ingestelde temp vast te houden ,dit doet hij goed ,of probeert hij goed te doen,, dus daar denk ik geen probleem .

Dan de No frost sensor die bestaat uit 4 draden , 2 witte zijn er als beveiliging , dit kun je testen zet er een föhn op en hij slaat uit ,leg hem in de diepvries en hij geeft terug door , alleen ik blaas warme lucht over de sensor en gelijk over mijn hand , de temp is echt nog maar heel matig warm en hij slaat al af , dus dit zou dan volgens mij wel eens te snel kunnen zijn .
dan de andere draden dit zijn 2 bruine , hoe dat dat werkt weet ik niet ,die geven door .
als hij het blijft doen zoals hij het heeft gedaan dan zou je kunnen proberen de sensor ietsje hoger te hangen wat verder van verwarmingselement af ,en dan kijken of hij later uitslaat en dus langer verwarmd , en e.v.t ook op de tracing eens meten(klokje), ik weet er verder te weinig van af , aan de besturing (print ) kan ik niet veel zien of veranderen, daar kan de fout altijd nog liggen in de tijd en frequentie ,maar alles wat ik daar aan doe kan het alleen maar verslechteren
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

mari schreef: 04 mar 2020, 12:53 na ongeveer 24 uur in bedrijf heeft het klokje wel gelopen , een 16 minuten , dus de 220 wissel is wel oke , je hebt een mooie berekening gemaakt die wel zal kloppen ,het klokje zat op de verwarming .
nu even afwachten of hij het regelmatig gaat doen en dan voor hoe lang en is dit lang genoeg??want dat betwijfel ik het meest
je hebt een vraag richting thermostaat , er hangt 1 thermostaat in de vrieskast ,die is volgens mij voor de temperatuur regeling ,dus om de ingestelde temp vast te houden ,dit doet hij goed ,of probeert hij goed te doen,, dus daar denk ik geen probleem .
16 minuten per 24 uur lijkt mij niet onredelijk, want het is wel de bedoeling dat hij vriest.

ja natuurlijk is er een regelthermostaat die de vriestemperatuur regelt.

Maar er moeten ook thermostaten zijn die het no-frost circuit in de gaten houden.
mari schreef: 04 mar 2020, 12:53 Dan de No frost sensor die bestaat uit 4 draden , 2 witte zijn er als beveiliging , dit kun je testen zet er een föhn op en hij slaat uit ,leg hem in de diepvries en hij geeft terug door , alleen ik blaas warme lucht over de sensor en gelijk over mijn hand , de temp is echt nog maar heel matig warm en hij slaat al af , dus dit zou dan volgens mij wel eens te snel kunnen zijn .
dan de andere draden dit zijn 2 bruine , hoe dat dat werkt weet ik niet ,die geven door .
als hij het blijft doen zoals hij het heeft gedaan dan zou je kunnen proberen de sensor ietsje hoger te hangen wat verder van verwarmingselement af ,en dan kijken of hij later uitslaat en dus langer verwarmd , en e.v.t ook op de tracing eens meten(klokje), ik weet er verder te weinig van af , aan de besturing (print ) kan ik niet veel zien of veranderen, daar kan de fout altijd nog liggen in de tijd en frequentie ,maar alles wat ik daar aan doe kan het alleen maar verslechteren
Wat bedoel je met beveiligen? Wat beveiligt hij en met welke waarde schakelt hij?
En waar loopt de bedrading naar toe? Op welk kontakt zit hij aangesloten op de (waarschijnlijk) 10 polige plug

Dat zul je moeten testen en niet met een föhn, want daar kun je geen waardes bij geven.

Maak eens een foto van dit element en noteer de gegevens die er op staan, misschien kan ik een datasheet vinden op het internet.

Maak ook eens een foto van het complete verdamperlichaam
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Maar je hebt toch op het verwarmingselement gemeten met de klok dan is dit toch inclusief de werking van de regeling? En die lijkt mij goed.

Misschien een langdurigheidstest doen?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

in feite tot wat ik nu heb kunnen zien , lijkt alles wel te functioneren , misschien alleen te kort(ofwel niet afdoende ) ,of het zo blijft wordt dus even afwachten .
gisteren was klok nog niet aangegaan , ik ging meten aan de draden die eruit komen die zijn dan normaal de 300 en 3000 ohm, dus om op jou vraag terug te komen , de draden die van de verwarming en van de tracing afkomen heb ik afgetakt bij die 10 polige stekker en naar buiten gevoerd, de sensor zit daar altijd tussen (verwarming voor klok) alleen ik mat nu op beide draden 200 ohm .
ik had stekker (stroom) uitgetrokken en na het terug insteken begon klokje gelijk te lopen weer een 15 min ,na het beëindigen van het verwarmen heb ik weer gemeten en toen waren de waarden 30 op 200k (30Kohm) en 60 op 200k (60kohm)gemeten , dus erg hoge weerstanden ,dus dan is mijn conclusie dat de sensor het afslaan regelt. daarna heeft de diepvries het best wel lastig om terug op -18 te geraken , omdat hij van -15 naar -18 moet , in de zomer kan dit wel eens heel wat langer duren. een tijdje later heb ik weer gemeten en toen waren de waarden 200ohm en 3000ohm ik meet dus aan drie draden wit noem ik dan maar de min , blauw is de tracing en zwart is de verwarming .(foto's volgen ) naar mijn mening is de no frost sensor niet meer te bestellen ,

maar goed nu ik net nog even ging kijken, stekker weer uit getrokken, en terug gestoken, ging klokje weer tikken gek genoeg (was nog geen 24 uur en gisteren was hij nog niet zelf aangegaan binnen de 24 uur ) , tussen bl/wit en zw /wit zit dan 220 volt , alleen die waarden in Ohm zijn nu terwijl hij verwarmd ook weer erg hoog beiden rond de 60Kohm , dit snap ik dan weer niet goed .

Hoe de draden helemaal precies lopen is niet zo makkelijk te zien, en kan ook niet altijd zo maar , diepvries moet dan tijd ontdooien , om dat gedeelte los te kunnen halen
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

heb nu ontdekt dat de tracing nog een 10 min langer stroom krijgt dan de verwarming , is wel erg begrijpelijk het water moet afgevoerd worden ,
maar al met al wel een delicaat systeem natuurlijk, als dit niet afdoende is dan kan water niet weg en zal alsnog terug aanvriezen .
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik kan je niet helemaal volgen, maak eens een schetsje van waar je meet en hoe de onderdelen die je noemt verbonden zijn.

Voor mij is het belangrijk dat ik de gegevens weet van de regelaar die de ontdooitemp regelt.
Is het een NTC of een bimetaalschakelaar?

Dus dat zal eerst helder moeten zijn.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

https://photos.app.goo.gl/JKuK3ZaZ1PJHMhQX9, hierbij alvast de foto's van de sensor , wat je niet ziet op de foto is dat hij geklikt zit op een aluminium plaatje (was hier weggenomen ) wat bovenop het gehele element ligt (verdamper + verwarming)
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

een schetsje van het geheel kan ik niet exact maken , op de foto zie je de sensor , daaronder de verdamper(koeling) ,en de dunnere aluminium leiding dit is de verwarming , erachteraan /onder is wat je niet ziet is de tracing (gewoon draad)

toen alles afgesloten was heb ik de waardes in Ohm van die elementen gemeten .
de sensor zit over tussen aangesloten ,ofwel elk element moet langs de sensor , de witte draden aan de sensor zijn degene die niet meer doorgeven bij verwarmen . misschien zijn de bruine wel voor de tracing (zal ik nog eens goed moeten bekijken ) .
bij het stekkertje (printplaat)heb ik gemeten, na terug aansluiten waar ik de waardes meet van de elementen en zodoende heb ik daar dus het klokje op aangesloten ,
dus ik meet die twee elementen wel bij de draden alleen weet ik niet hoe zuiver .
vooraleerst ga ik het even afwachten of alles zo blijft werken , want zoals vermeld begon hij nu en gisteren met verwarmen nadat de stroom van diepvries was gegaan en terug aangesloten ,hij moet dit wel van zichzelf doen natuurlijk

om een heel exacte schets te maken moet hij weer uit bedrijf , want is nu wel gewoon gevuld. maar is nogal een wirwar, draden gaan achter wand door enz en veranderen van kleur e.d
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als de sensor er nog tussen zit dan kun je weinig betrouwbaars meten. Je moet zien dat je de klok op alleen het element zet.


Voor de thermostaat zijn nog wel onderdelen te koop

https://www.electricalsales.co.uk/whirl ... -261n.html

Maar ik ben er nog niet achter wat de andere functies zijn.

Ik heb nog wel een filmpje gevonden op Youtube, maar kan voor de manier van testen geen goed cijfer geven, de knutselaar.

Whirlpool vriezer How to test a Whirlpool / ELTH Frost Stat - Bi Metal Switch Type 261N read description too
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

https://www.erconline.nl/whirlpool-kabe ... 58520.html

Ik weet niet of deze de juiste kabelaansluiting heeft, maar dat zou je bij Europart kunnen vragen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

mari schreef: 27 feb 2020, 12:21
op Tracing staat 19,9 watt 220 volt dus heb een relais van 220 v en een klok en ga daarmee aan de slag .
En jouw ohmse metingen van dit element is dan 3 ohm.

Ik zou de gebruiksaanwijzing van je multimeter nog maar eens nakijken, want dit kan niet kloppen.

Als ik ga rekenen met jouw meting en het vertaal naar de vermenigvuldigingsfactor van de schaal, kom ik heel wat beter uit.

3 op de schaal van 200 Kohm is dan 3 Kohm (3000 ohm) en 0,3 is dan 0,3 Kohm (300 ohm).
Als ik dan stroom bereken I=U/R => 230/3000= 0,08 A
en 230/300= 0,8 A
Het vermogen is dan berekend P=U x I => 230 x 0,08= 18,4 watt
en voor het grote element 230 x 0,8= 184 watt.

En deze waarden klinken in mijn ervaring vrij redelijk.


[/quote]

Hier een goede uitleg hoe je om moet gaan met een multimeter

Elektrische weerstand meten met een multimeter
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Lampje schreef: 01 mar 2020, 12:20 In dit bericht stel je dat :

mari schreef: 27 feb 2020, 12:21
op Tracing staat 19,9 watt 220 volt dus heb een relais van 220 v en een klok en ga daarmee aan de slag .
En jouw ohmse metingen van dit element is dan 3 ohm.

Ik zou de gebruiksaanwijzing van je multimeter nog maar eens nakijken, want dit kan niet kloppen.

Als ik ga rekenen met jouw meting en het vertaal naar de vermenigvuldigingsfactor van de schaal, kom ik heel wat beter uit.

3 op de schaal van 200 Kohm is dan 3 Kohm (3000 ohm) en 0,3 is dan 0,3 Kohm (300 ohm).
Als ik dan stroom bereken I=U/R => 230/3000= 0,08 A
en 230/300= 0,8 A
Het vermogen is dan berekend P=U x I => 230 x 0,08= 18,4 watt
en voor het grote element 230 x 0,8= 184 watt.

En deze waarden klinken in mijn ervaring vrij redelijk.
Hier een goede uitleg hoe je om moet gaan met een multimeter

Elektrische weerstand meten met een multimeter
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

bedankt voor de opzoeken , het is een andere sensor en andere aansluitingen ,maar principe is natuurlijk gelijk , je ziet weer wel wat graden e.d en inderdaad 15 graden uit , het leek mij te snel maar is dus normaal .
Maar het klokje is aangesloten gebleven en tot nu toe doet hij het nog , wonder boven wonder , dus ik blijf er nu af zolang hij het doet , zien hoelang hij het uithoud en natuurlijk bij warmer weer of het dan ook nog goed gaat ,
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

De tijd zal het leren, ik denk als de temp hoger wordt bij ontdooien dat het vriesproces overmatig verstoord wordt.
15 graden is toch behoorlijk dooien.

Daar worden Friezen die op een Elfstedentocht wachten doodnerveus van.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRI
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2020, 11:15

Ik ben ook benieuwd wat hij gaat doen in de zomer , tot nu toe werkt hij nog , altijd kwamen er problemen , maar ik heb het nooit kunnen meten of er werking was van ontdooi systeem , dus we zullen het zien , en ik laat het nog weten .
In elk geval voor zover nog bedankt voor de Hulp lampje .
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik ben benieuwd voor mij ook een nieuwe ervaring
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten