Snaar veilig spannen en ontspannen

Beschrijvingen en handleidingen van klusjes die je goed zelf kunt doen als je witgoed (droger, wasmachine, vaatwasser, koffie apparaat, etc.) stuk of defect is. Kom je er niet uit, vraag dan hulp op het DIY reparatie forum om jouw machine te repareren!
Gesloten
Lampje

16 jan 2019, 21:48

Snaar veilig spannen en ontspannen

Spanmechanisme.gif

Voor het wisselen van een snaar, het vervangen van de rollers of het verwijderen van de trommel moet de spanveer van de motor worden losgemaakt.

De meeste mensen zie ik dat doen, met een waterpomp- of combinatietang. Dan lopen de rillingen over mijn rug, dit vanwege de onveiligheid. Metaal op metaal heeft altijd de neiging tot slippen en de krachten die de gespannen veer opwekken zijn groot. Je moet er niet aan denken, wat zo'n veer doet, als hij losschiet.

Daarvoor heb ik dus een perfect en eenvoudig na te maken hulpstukje gebouwd, waarbij het spannen van de veer geen gevaar meer oplevert.

De benodigdheden:
1 een stukje bezemsteel van 11 cm
25 cm nylon 4 mm jaloezie koord.

Werkwijze
Rond de uiteinden van de stok af met vijl en schuurpapier
Boor een gaatje midden in de stok van 4,5 mm
en verzink het gat aan een zijde

Leg een knoop in het uiteinde van het koord en rijg dit door het gat. de knoop valt in het verzonken gat.

Leg het andere uiteinde in een lus en knoop dit in een lus die net over de stok heen past.

Hulpstuk veerspanning.gif

Het gebruik
Haak het koord in het eind van de veer en trek met het hulpstuk de veer los en laat hem niet schieten.

Veer trekken.gif

De spanning is nu van de trommel en kunnen er diverse reparaties, zoals vervangen van snaar of lagers worden uitgevoerd.

Voor het vervangen van de trommellagers, zet een houtblok onder de trommel en druk de trommel vrij met een paar keggen, bij deze machine een Whirlpool AWZ condensdroger gaf een schroevendraaier in de spleet al voldoende ruimte.

Roller met lager.gif

Het tijdig vervangen van de trommellagers bespaart veel geld een complete roller kost het 12 voudige van dat wat een kogellager kost en het verwisselen is een fluitje van een cent

Lager los.gif
Gesloten