Ga naar inhoud

Severin KA4114 koffiemachine stopt te vroeg


Bart.Bartels
Ga naar oplossing Opgelost door Tukkertje,

Aanbevolen berichten

Severin KA4114 koffiemachine stopt te vroeg

 

Severin-KA4114.thumb.gif.5d158496fa550d877d2258286c7e85c4.gif 

 

Beste forum leden,

Mijn koffiezetter type nr 4121 is net iets meer als 2 jaar oud en zet mij voor raadsels.

Ik heb precies de waterinhoud aangegeven voor twee mokken koffie.

Maar af en toe kom ik koffie te kort om de twee mokken goed te vullen.

Nu blijkt dat er nog een klein beetje water in blijft staan en als ik hem weer opstart dan gaat hij weer verder en maakt zijn cyclus af.

Wat zou dit kunnen zijn?

Link naar reactie

Ja Bart,

Ik ga ook in de gedachte van Bennie mee.
Ik denk dat jouw probleem net andersom werkt.
Een thermostaat van een koffie zetter reageert meestal net even boven het kookpunt. (105 graden)
Zolang het water het element zal koelen komt hij, als er geen druk op staat, niet boven de 100 graden en zal de thermostaat niet openen.
Is er veel kalkafzetting dan kan het element zijn warmte niet voldoende kwijt en zal de temperatuur stijgen en dus vroegtijdig trippen.

Azijn is een veel gebruikt oplos middel voor kalk, maar eigenlijk veel te agressief.

Gebruik dus geen azijn!!!

Want de gepolijste oppervlakte structuur wordt aangetast en wordt microscopisch gezien ook de gladheid van het oppervlak aangetast, waar dan de kalk weer beter op hecht en zo nog sneller weer verkalkt.

Er is een veel beter middel en dat is citroenzuur.
Dat werkt ook uitstekend.
Twee volle eetlepels oplossen in 1 liter water en dat in de koffiezetter gieten.

Een paar uurtjes in de week laten staan en dan het apparaat aanzetten met een papieren filter er in.
Dat vangt de kalkdeeltjes op.
En kun je het sapje nogmaals na afkoeling weer gebruiken.

Let wel op de prijzen, want die lopen enorm uiteen.
Een kilo kost tussen de 4 en 12 euro en als je 5 kilo koopt dan kun je de halve wereld ontkalken.
Te koop bij een goede drogist

Om maar niet te spreken van de kleine zakjes die Philips levert voor ontkalking, met waanzinnige prijzen.

In de gecompliceerde koffiezetmachines met waterpompen, mag azijn beslist niet gebruikt worden, omdat dit de rubber afdichtingen aantast en je binnen de kortste tijd water en koffie hebt, waar je het niet wilt en de machine dienst gaat weigeren.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...