Ga naar inhoud

AEG L84950 lager defect - as vast


TIN
Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

De lager van onze wasmachine is kapot gegaan. Ik heb ondertussen de wasmachine al gedemonteerd. Ik moet nu enkel nog de trommel uit de lager halen maar daar loopt het mis.
De as zit hartstikke vast. Ik heb met een hamer de as ongeveer 1 cm kunnen terugdrijven maar nu krijg ik er geen enkele beweging meer in.
Er is allerlei smurrie uitgekomen zoals te zien op de foto. Volgens mij is dat het probleem. Ik heb ook al kruipolie gebruikt en met een bunsenbrander alles wat heet gestookt maar zonder succes.
Iemand nog ideetjes hoe ik de trommel uit de lager krijg?

[img]https://i.postimg.cc/2ykR5TNP/Screenshot-2020-08-17-at-20-41-11.png[/img]
Link naar reactie
  • Oplossing
Graag de gegevens van deze machine, want ik kan geen tekening bekijken zonder deze gegevens.

Wat doet die bout in het aseind? Zat daar de poelie mee vast?

Omdat je geen foto geplaatst hebt zonder compressie, kan ik niet genoeg uitvergroten.
Je mag nooit met een hamer op een aseinde slaan. Want een hamerkop is van gehard staal en dat zal het veel zachtere staal vervormen en op die vervorming loopt het knijp
Ik krijg ook, aan de hand van de foto, de indruk dat het aseind waar de poelie op zat beschadigd is, dus zie dat je de as terug tikt met een blok hout ertussen en haal de bramen weg met een vijl.
Neem een koperen rond stuk metaal wat zachter is als staal en wat door het lager past. Laat hem 24 uur in de WD 40 staan ingespoten, en dan met gepaste kracht hem er uit tikken met een koperen stempel. Want het is een perspassing, dus kan best vast zitten, na al die jaren. Maar hij heeft al bewogen, dus is het eigenlijk een kwestie van de bramen wegvijlen en eventuele corrosie oplossen.

Dus eerst lekker laten weken.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Het gaat over de AEG L84950. Ik heb inderdaad de schroef van de poelie er terug op gedraaid gehad zodanig dat ik met de hamer niet rechtstreeks op de as sloeg om net vervorming te vermijden. Maar misschien dat ik toch te krachtig heb geslagen (of naast de schroef ;) ).
Ik ga je tips volgen! Hou je op de hoogte!
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...