Bosch WTW 84360NL (Avantixx 6) stopt steeds, axiale fan draait niet

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
DWV
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2019, 18:25

Mijn warmtepomp condensdroger stopt steeds na zo'n 15 minuten drogen. De axiale fan aan de voorzijde (Sunon DP203A 2123LST.GN) die koellucht aan de compressor en motoren geeft draait helemaal niet, dus ik vermoed dat het stoppen te maken heeft met een thermische beveiliging. Als de machine stopt dan valt het display uit en ook de leds in de draaischakelaar. Na een tijdje wachten (afkoelen), 5-20 minuten of zo, kun je de droger weer starten.

De fan zelf lijkt niet kapot: hij draait gewoon op 220 V. De voeding naar de fan lijkt te laag: circa 70 V op de grijze voedingsdraden voor de axiale fan.

Hoe ga ik verder?

Bosch avantixx 6
WTD 65
ATW 84360NL
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bij mij bestaat het vermoeden dat de voeding van de electronica uitvalt door een storing van de temperatuur bewaking van een kleine voeding IC op de printkaart.


De droger droogt ongeveer 20 minuten. Dan valt hij volledig uit, geen rode lampjes die aan gaan of gaan knipperen.1 a 2 min uitzetten kan ik weer voor een paar minuten drogen en komt het zelfde probleem weer terug, valt zomaar uit !

Het soldeerwerk op het filmpje kan ik niet erg waarderen, maar het Solderen met Soldeerfluxpasta gaat geweldig en daarbij hoef je veel minder energie toe te voeren, waardoor de overlevingskans van de chip veel groter is.


LNK/TNY doormeten

LNK/TNY, Symptomen defect

LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

waar te koop?
IC's LNK en TNY

Ook de veiligheidsweerstand vervangen door een stap hogere weerstand.

Veiligheidsweerstanden


De koelventilator van de compressor gaat pas later lopen als de compressor erg heet wordt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten