AEG Lavatherm 59840 valt uit na 10 minuten

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
JJN
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2019, 23:53

Sinds enkele dagen valt de droogmachine AEG Lavatherm 59840 uit na 10 minuten.Geen lichtjes, niks meer.
Als je 2 minuten wacht, kan ik door hem eens uit te zetten en terug programma te kiezen terug aan de praat krijgen. (terug voor 10 minuten)

Alle filters zijn proper gemaakt etc, en via wat googlen ben ik hier terecht gekomen
Ik lees hier en daar dat er redelijk wat problemen zijn met AEG droogkasten en dat printplaat frequent de boosdoener is.
Dus mijn vraag is of een dergelijk symptoom ook mogelijk printplaat gerelateerd is?

Mvg.

Jan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Jan, lees deze twee postings maar eens.

Hier is het vervangen van LNK en de veiligheidsweerstand met een grotere waarde de oplossing, daar ben ik van overtuigd.

LNK/TNY, Symptomen defect


LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Of volg het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl

Dat is wat eenvoudiger dan de methode van Lampje, maar er zit wel een adder onder het gras: mijn methode heeft wat meer risico op het losbreken van de printbanen van de printplaat! Goed van boven knippen (met een klein en scherp tangetje) met zo min mogelijk stress op de printplaat is het devies (maar geen garantie)!
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
JJN
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2019, 23:53

Geachte,
ik heb jullie antwoorden ontvangen , waarvoor dank, en aandachtig gelezen .
Ik ben er nog steeds niet uit .
Het volgende gebeurt : ik zet de wasdroger aan en deze loopt voor ca 30 minuten .
Dan valt deze uit zonder enig teken van leven .
Dit blijft zo . Als ik de contactstop er uit trek en terug in steek, blijft hij dood ; Ook na een half uur wachten blijft hij dood .
Als ik de keuzeknop verzet komt er terug leven in en kan ik terug opstarten .
Op de print zijn op een bepaalde plaats 2 spanningen te meten : 5v en 8v .
Ik heb deze spanningen met draadjes naar buiten gebracht en bij het uitvallen vallen deze beide weg .
Ik zou veronderstellen dat deze na afkoelen van LNK wel weer terug komen maar dit gebeurt niet .
Daarom twijfel ik of het de LNK wel is die in overtemp.beveiliging gaat .
Wat denken jullie ?
Mvg.

Jan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Waarom twijfel jij dan?

Het is een machine met zowel 5,8 volt als 12 volt, die wordt gemaakt door de schakeling met de LNK.
De inwendige temperatuur moet 75 graden gezakt zijn, voordat hij weer vrijgeeft .


thermische beveiliging LNK.png



Jij twijfelt, maar ik voorlopig niet, want alles wijst in die richting, de beveiliging is van slag af, dat heeft dan weinig meer met daadwerkelijke temperaturen te maken. En ja, wij hebben dit al eerder meegemaakt. De chip is gewoon defect.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JJN
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2019, 23:53

Lampje,
ik twijfel omdat spanning niet terug komt , ook niet na een uur wachten .
Ik zou denken eens de chip is afgekoeld deze terug zijn spanningen geeft maar dit gebeurt niet .
Ik heb zonet nog eens geprobeerd om de machine gewoon aan te zetten zonder te starten .
Hij staat nu al een uur of twee aan en nu valt hij niet uit .
Natuurlijk is de stroom die de chip moet leveren nu zeer beperkt waardoor de opwarming ook minder is .
Toch blijf ik het vreemd vinden dat de spanning niet terug komt na afkoelen .
Groeten en bedankt voor uw reactie .

jan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee, maar die chip zorgt wel meer voor problemen die je slecht verklaren kunt. Dus gewoon vervangen. Dat zijn de kosten niet. En mocht het toch wat anders zijn, wat ik ernstig betwijfel, dan is er nog geen man overboord. Heb je in ieder geval een lagere startstroom, zodat de LNK langer mee gaat.
Heb je geen ervaring met dit soort werk, begin er dan niet aan, want dan gaat er meer stuk als goed is en laat het iemand doen die daarmee wel vertrouwd is.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JJN
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2019, 23:53

LNK vervangen , machine is aan t proefdraaien .
Ik hou jullie op de hoogte .
Groeten .

Jan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Die gaat het gewoon weer doen.

Heb je ook de veiligheidsweerstand een stap verhoogd?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JJN
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2019, 23:53

Machine heeft de test doorstaan .
Volledig programma afgewerkt zonder problemen .
Enkel de LNK vervangen .
Bedankt voor jullie goede advies .
Morgen breng ik het toestel terug naar de buurvrouw .
Ze zal tevreden zijn
Ik heb weer wat geleerd en dat vind ik dan weer leuk .
Groeten .

Jan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen Jan.

Maar daar heb ik ook geen moment aan getwijfeld.

Dat maakt onze hobby zo leuk.

Onze hersens getraind en niet achter de geraniums,
en een ander de vuile handen, mooier kun je het niet wensen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JJN
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2019, 23:53

Biertje is welverdiend :)
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Die zullen we met plezier nuttigen Jan.

Dank je wel.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten