Ga naar inhoud

AEG LVT 56840 L foutcodes E32, E51, en E54


Aanbevolen berichten

Wij hebben een AEG condensdroger, type LVT 56840 L die er mee op is gehouden (9 jaar oud). Bij het uitlezen van foutcodes geeft hij de volgende aan: E32, E51, en E54.

Ik heb een jaar of 3 geleden ook al een (of twee?) weerstanden vervangen op de printplaat, daarna heeft hij het weer keurig gedaan, tot nu. Ook krijg ik bij elk blank metalen deel wat ik vastpak een schok(je), inclusief de trommel, terwijl de droger in een geaard stopcontact zit.
Is er iemand die weet in welke richting ik moet zoeken? Ik lees het e.e.a. over de condensatoren, relais, maar dat heeft verband met individuele foutcodes. Wellicht dat de combinatie van codes bij iemand een belletje doet rinkelen....

Alvast vriendelijk bedankt!
Link naar reactie
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Graag had ik van je alle gegevens van het machineplaatje.

Allereerst de schokken
dat kan niet alleen statische electriciteit zijn als gevolg van slechte afvoer van statische lading van de trommel, maar ook een giga veiligheidsprobleem als je aarde niet correct is. Breuk in kabel of slechte verbindingen of is de aarde onderbroken als gevolg van vervangen waterleiding door kunststof.

Twee storingen wijzen richting motor en zijn sturing of de electronica

De ander wijst naar de vochtigheidsmeting. Dat is te meten met het testprogramma.

Allereerst zou ik de motor testen met een volle trommel met een losse voeding direct op de motor aangesloten
zie [url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=4&t=14]Vreemde voeding op aandrijfmotor aansluiten[/url]

Dan kun je zaken uitsluiten.

Daarnaast wil ik je wijzen naar het volgende filmpje die de test en diagnose heel goed uitlegt

[url=https://www.how-to-repair.com/help/tumble-dryer-fault-code-errors-aeg-electrolux-zanussi-etc/]Foutcodes en diagnostische mode wasdrogers[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Reset de machine eerst eens middels de diagnostische mode, oude foutcodes blijven namelijk hangen.
Daarna weer een programma draaien met een paar natte handdoeken en kijken welke foutcode er tevoorschijn komt.
Dan kunnen we in een richting gaan zoeken.
En kijk de aarding eens na, of probeer een ander stopcontact.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Bedankt voor de snelle antwoorden! Hier het plaatje met extra informatie. [attachment=0]droger.PNG[/attachment] Ik zal de droger morgen nogmaals resetten en een natte was draaien. Ik maak me ook zorgen om de schokken. Ook aansluiten aan een ander stopcontact (andere groep) helpt niet, de schokken blijven. Ik zie geen beschadigde draad oid, Is er nog een plek waar de aarde los kan raken?

Ik laat weer weten als ik meer informatie heb. De motor test is een goede tip, makkelijk uit te voeren.
Link naar reactie
Ik zie dat jij twee koolborstels hebt in jouw machine.
Die kunnen het probleem van de schokken veroorzaken.
Want door slechte geleiding van jouw koolborstels kunnen de hoge spanningen, die in de trommel ontstaan, als wrijving tussen droge stoffen niet meer weg.

De meetborstel zit op ongeveer de 7 uur positie onder de trommel op de bodem gemonteerd. Deze verzorgt de meetwaarde van de vochtigheidsmeting. Daarvoor zul je het linker zijpaneel moeten verwijderen.
De andere borstel zit aan de achterkant op het aseind van de trommel aan de buitenkant. Deze zorgt voor het afvloeien van statische ladingen naar aarde. Daar de kogellagers de as, in het verleden, niet voldoende aardden, heeft men hier een extra borstel geplaatst. Deze wil ook nog wel eens vet worden en slecht geleiden. De foutmelding wijst ook in de richting van slecht geleidende koorborstels. Dus deze even demonteren en goed met alcohol en schoonmaakazijn schoonmaken en gangbaar maken.

zie: [url=https://www.youtube.com/watch?v=3pIFhdDDwlM]Koolborstel (aarding) van uw droger vervangen [/url]

En natuurlijk de band om de trommel waar de borstel op loopt ook reinigen met schoonmaakazijn en eventueel met een schuursponsje. Want hierop kan ook een isolerende laag op gekomen zijn vanwege wasmiddel resten en wasverzachter.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=oboema75 post_id=2823 time=1569952535 user_id=217]

Is er nog een plek waar de aarde los kan raken?

Ik laat weer weten als ik meer informatie heb. De motor test is een goede tip, makkelijk uit te voeren. [/quote]
Het is moeilijk een aarde in je huis te testen als je geen aardingsweerstandsmeetapparatuur in huis hebt.
Die heb ik ook niet.

Maar als je een aardlek installatie hebt dan zou je wel een aardlekstroompje kunnen genereren en kijken of de aardlek er uit vliegt.

Test van te voren wel of de aardlek niet blijft kleven als je de testknop indrukt.

Want ik ben nog nooit iemand tegengekomen die deze verplichting van de fabrikant uitvoert om deze maandelijks te testen zoals op elke automaat staat aangegeven.

Maar goed, als dat is gelukt dan zou ik in de stroomaansluiting van de wasdroger beurtelings de fase en nul (blauwe en de bruine draad) even met aarde aantikken via een 3 watts weerstand van 6,8 kohm, om een aardlek te creeren van ca 34 milliampere. Een waarde die de aardlek zal moeten laten schakelen. Als hij dat doet, dan weet je zeker dat daar geen probleem is. Dan heb je ook je aansluitkabel meegepakt op breuk controle.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=oboema75 post_id=2823 time=1569952535 user_id=217] Is er nog een plek waar de aarde los kan raken?

[/quote]
Je kan een draad aan het aardingsblok in de meterkast koppelen en dan met een multimeter tussen de draad en het beschermingscontact van het stopcontact meten.
Die weerstand moet heel laag zijn.
Als die weerstand inderdaad laag is dan is waarschijnlijk je hele installatie niet geaard.
En dan spreken de aardleks ook pas aan wanneer je zelf de "aardpen" bent.
En dat is geen fijn gevoel kan ik je vertellen.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Maar dan doet het hele stuk aarding vanaf meterkast tot aardelektrode dus niet mee bij de test.

Ik heb recent aardrails gezien op de jachthaven, daar waren de aardkabels in de grote kasten vastgezet op de aardrail met [size=150]stalen veerringen[/size] en die waren aangelegd door de "vakmensen" een jaar of 10 terug. De aarde was wel zwevend geworden.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik zal vrijdag de koolborstels schoonmaken of vervangen, dat kan zeker geen kwaad. En dank voor de tips wbt aarding. Echter, als de droger niet gedraaid heeft (stekker eruit geweest) dan zou de droger toch wel ontladen moeten zijn? Ik krijg dan ook geen schok. Als de stekker er weer in zit, krijg ik wel weer een schok, van zowel de trommel als de achterkant.
Link naar reactie
En gebeurt dit ook als je de stekker 180 graden draait?
Statische ladingen kunnen vrij lang blijven staan als een machine goed geisoleerd opgesteld staat.
Maar lekken zal hij altijd al is de weerstand naar aarde slecht.

Dus eerst maar meten.
Want meten is weten, als je tenminste weet wat je meet.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik heb de testen uitgevoerd, en de motor werkt prima, draait keurig beide kanten op
Alles bij de koolborstels schoongemaakt, en toen ik de stekker erin stopte kreeg ik geen schok. Nadat ik echter het testprogramma nog en keer gedraaid heb, was er toch weer lek stroom. Als ik het chassis aanraak voel ik stroom lopen door mn vingers. Niet pijnlijk, maar niet prettig. :)
Van de foutmeldingen e32, e54 en e51 kan alleen e32 gereset worden naar E00. De anderen kunnen niet gewist worden.
Als ik de droger nu aanzet krijg ik geen foutmelding, maar gaat het display op de bijbehorende tijd, dan tweemaal kort na elkaar (5 sec ertussen ongeveer) een "klik" en dan niets meer. Display blijft op de tijdsduur van het programma staan.
Is er nog iets wat ik kan testen?
Link naar reactie
wat heb je precies getest?

Ook de aarde zoals ik beschreef?

Als je E00 hebt dan is het foutgeheugen gereset.

Heb je de overgangen van de koolborstels met een ohmmeter gemeten bij een draaiende trommel?

Meet eens ohms tussen voedingsstekker en aardpen, zowel de ene pen als de andere. Wat zegt de weerstand? Uiteraard met de stekker uit het wandcontact.

Heb je een aardlekinstallatie?

Graag exact antwoorden op de vragen, want wij hebben echt geen glazen bol. Zo mogelijk de vraag herhalen en het antwoord geven.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=Lampje post_id=2840 time=1570190233 user_id=51] wat heb je precies getest?

Ook de aarde zoals ik beschreef?

Als je E00 hebt dan is het foutgeheugen gereset.

Heb je de overgangen van de koolborstels met een ohmmeter gemeten bij een draaiende trommel?

Meet eens ohms tussen voedingsstekker en aardpen, zowel de ene pen als de andere. Wat zegt de weerstand? Uiteraard met de stekker uit het wandcontact.

Heb je een aardlekinstallatie?

Graag exact antwoorden op de vragen, want wij hebben echt geen glazen bol. Zo mogelijk de vraag herhalen en het antwoord geven. [/quote]
Sorry, ik zal proberen duidelijker te zijn! Wat mij betreft zijn er twee problemen. De niet werkende droger, en de "stroom" die ik voel aan het chassis. Die lopen een beetje door elkaar.

Aarde:
-Aardlektest in de meterkast werkt prima (gelukkig maar, de groepen waar de wasmachine en droger op draaien die zijn 4 jaar geleden nieuw aangelegd). Ik heb niet de test gedaan met een "3 watts weerstand van 6,8 kohm, om een aardlek te creeren van ca 34 milliampere." Dat heb ik niet voorhanden helaas.
-Stekker omdraaien maakt geen verschil

Wasdroger:
-Ik heb de motor getest met externe voeding, die werkt.
-Ik heb de koolborstels schoongemaakt, en de trommel waar de ene koolborstel tegenaan loopt. Als ik de weerstand meet tussen trommel/as en de koolborstels: dan is die variabel, tussen de 150 en de 30 ohm.
-De weerstand tussen de voedingspolen aan de stekker en de aardpool is oneindig gelukkig.

Nogmaals dank voor alle hulp, wordt erg op prijs gesteld! Wat is de volgende stap die ik kan proberen?
(Overigens, ik heb het even nagekeken: ik heb een paar jaar geleden de LNK304GN vervangen en een weerstand (vervangen door een van 100ohm))
Link naar reactie
Wat betreft de schokken blijf ik zoeken richting slechte geleiding van de koolborstels.
Ik kan me niet helemaal goed voorstellen hoe je dat gemeten hebt, maar deze waardes zijn veel te hoog en te veel fluctuerend.

Om de trommel heen zit een metalen band die geisoleerd is van de trommel en verbonden is met de ribben, hierop loopt de meetborstel.
Hierdoor zijn er twee electrodes waartussen gemeten wordt.
De aardingsborstel zit verbonden met het storingsfilter bij de kabelingang en ligt daar aan aarde.
De meetborstel op de bodem is met een stekker en kabel verbonden met de meetingang van de vochtmeting, waar als andere pool ook de aarde wordt aangesloten.
Als je de ring om de trommel kunt verbinden met de trommel door twee naalden onder de strip te steken. De ene boven de isolatie en de andere eronder. En deze twee verbind met elkaar. Dan kun je meten tussen het pennetje van de vloerborstel, waarvan je het kabeltje losgenomen hebt en de aarde van het ingangsfilter.

Je kunt de trommel met de hand bewegen, maar de meetwaarde moet tegen de 0 ohm aanliggen en niet varieren.
Mocht dit het probleem niet oplossen dan zul je toch de richting moeten zoeken van een echte test van de aardlek. Want de testdrukknop test alleen maar of de automaat functioneert, niet of je aarde hebt

Als je geen weerstandje hebt van die waarde dan kun je wel testen met wat anders, maar weet dan niet exact of de aardlek via de aardelectrode goed reageert bij 30 mA.

Ik zou gewoon een testlampje maken van een Watt of 7 en dan testen op het ingangsfilter tussen een van de voedingsaders en de aarde. Een bij een van beiden zal de aardlek er uitgaan en weet je zeker dat er een aarde aangesloten zit. Het kan zelfs zijn dat de aardlek er bij beiden uitgaat.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik heb de weerstand gemeten tussen de aansluiting van de koolborstels, en de band op de draaiende trommel. En bij de andere tussen de koolborstel en de asbout.
Maar bedankt weer voor de tips! Met de aarde ga ik dan morgen weer mee aan de slag.

En wat betreft het niet functioneren van de droger zelf? Dat is het primaire probleem volgens mij....of denken jullie dat de oorzaak hetzelfde is? Ik las hier op het forum bij vergelijkbare onderwerpen dat de condensatoren (er zijn er twee) het probleem kunnen zijn, of het relais op de printplaat. Nu heb ik geen capaciteits/mfd stand op mijn multimeter, maar ik kan natuurlijk een nieuwe kopen als dat nuttig is.

Ik begin het weer leuk te vinden, deze puzzel!
Link naar reactie
Eindelijk wat goed nieuws te melden: het probleem van de aarde is opgelost! Ik heb alle wcd's in huis langsgelopen en er was nog een groep zonder aarde. Dus ik heb de stoppenkast opengemaakt, waar ik gelijk zag dat er iets niet klopte: [attachment=0]Capture1.JPG[/attachment] Ik heb een half jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen, en toen hebben ze een extra groep in de kast gezet. Kennelijk is dat niet helemaal goed gegaan. Naast deze zat er nog een aardedraad los, die was van de drogergroep. Ik weet niet hoe ik dan gemeten heb eergisteren, maar dat in ieder geval niet op de goede manier.....
Ik heb nogmaals het testprogramma van de droger doorlopen, en de foutmelding zijn er nog. Maar waar er gisteren nog spanning stond op de trommel en het chassis, is dat nu verdwenen!
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...