Samsung DV80H4100CW gaat steeds uit

De wasdroger stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost geld. Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten. De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Plaats reactie
kbeekman

06 sep 2019, 21:30

Goedenavond,

Sinds vandaag hebben wij problemen met onze wasdroger van het merk Samsung, type DV80H4100CW.
Deze hebben wij aangeschaft in oktober 2014.

Het probleem is dat deze zich na een willekeurig moment uitschakelt, dit kan dus na 2 minuten draaien zijn of na een half uur.
Het display toont dan ook niks meer, dus echt uit.
De droger reageert dan ook niet meer op de aan/uit knop.
Na het loskoppelen en weer aankoppelen van de stroomstekker geeft deze weer leven maar dan begint het drama weer opnieuw.

De stofbak legen wij na elke droogbeurt, dus deze is schoon en leeg.
De condensator heb ik ook schoongemaakt.
De opvangbak van het water is ook leeg.

Ik heb een smart check uitgevoerd volgens de handleiding van de wasdroger, er werd geen storing aangegeven.

Ik heb er verder weinig verstand van dus ik hoop dat iemand ons met dit probleem kan helpen.
Als er meer informatie nodig is dan hoor ik dat graag, ik zal dan zo snel mogelijk reageren.

Alvast bedankt.
Bennie

06 sep 2019, 21:35

Dag meneer Beekman.

Dit is ook een probleem met de beruchte/beroemde LNK/TNY chip.
Dit is de voeding van het besturingssysteem en heeft er ook een thermische beveiliging in zitten.
Mogen we een paar duidelijke foto's zien van de printplaat zodat we kunnen zien welke chip je er in hebt zitten.
De enige remedie is dan ook het vervangen van die chip.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Lampje

08 sep 2019, 11:29

Met vriendelijke groet,

Lampje

Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?

Wij lusten wel een biertje
kbeekman

12 sep 2019, 08:39

Goedendag,

Als eerste bedankt voor jullie reacties.
Excuses voor mijn late reactie, ik had notificaties ingeschakeld (ook per mail) maar blijkbaar is dit niet aangekomen, ook niet als "ongewenste mail".

Ik zal vanavond als ik weer thuis ben foto's maken van de printplaat/chip.

Met vriendelijke groet,

Kevin Beekman
Lampje

12 sep 2019, 11:23

kbeekman schreef:
12 sep 2019, 08:39
ik had notificaties ingeschakeld (ook per mail) maar blijkbaar is dit niet aangekomen, ook niet als "ongewenste mail".

Met vriendelijke groet,

Kevin Beekman
Helaas stond je je notificatie bij reacties wel uit gevinkt, vandaar.

Heb hem voor je aangezet.
Met vriendelijke groet,

Lampje

Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?

kbeekman

12 sep 2019, 21:06

Goedenavond:

Bij deze een foto van de chip:

Afbeelding

Groeten Kevin
Lampje

12 sep 2019, 21:45

TNY274-280 blokschema.png
TNY274-280 blokschema.png (69.26 KiB) 93 keer bekeken

De thermische beveiliging (zie ook de linken die ik je eerder gaf geven deze problemen.) 99% zeker dat dit het probleem is.

Ik zie dat deze printplaat in de kunsthars is gegoten, dat wordt krabben met een stanley mesje.

Waarschijnlijk zit er aan de achterkant een hardplastic laag, daar zul je een werkruimte in moeten snijden.

Heb je het solderen goed onder de knie van printplaatjes, dan is het met goede flux en voorzichtig werken goed te doen. Je moet er wel de tijd voor nemen.

Kun je daar niet volmondig ja tegen zeggen, laat het dan over aan een van de reparateurs, die ook op het forum genoemd worden, dan ben je meestal voor rond de 60 euro klaar.
Verniel je een print, dan betaal je wel de hoofdprijs.

Voor de onderdelen kun je hier terecht IC's LNK en TNY

Verhoog de veiligheidsweerstand een stap in de E reeks.

er zal niet veel te meten zijn want aan de buitenkant is er bij deze storing niets te meten en zijn de waarden normaal

TNY274-280 pinconfiguratie meten2.png
TNY274-280 pinconfiguratie meten2.png (68.34 KiB) 95 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Lampje

kbeekman

13 sep 2019, 10:10

Bedankt voor de informatie en advies!
Dit gaat mij zelf niet lukken maar ken wel iemand die dit waarschijnlijk wel kan doen.
Als diegene het niet ziet zitten om het te doen zal ik contact op nemen met een reparateur.

Met vriendelijke groet,

Kevin Beekman
Lampje

14 sep 2019, 08:00

Laat je nog even horen hoe het afgelopen is?
Met vriendelijke groet,

Lampje

kbeekman

14 sep 2019, 12:17

Zal ik doen!
Plaats reactie