Ga naar inhoud

Aeg lavatherm T59870 morsdood


DVT

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

Sinds deze week is onze droger in staking gegaan.
Display licht niet op, geen ledjes, niets ...

Nu als eerste had ik graag even gemeten of de stroom wel degelijk nog aan komt op het moederbord. Ik vermoed van wel, want de stroomt lijkt me vanaf het aansluitblokje (ontstoring?) Direct naar het pcb te gaan. Toch had ik het graag nagemeten.
Ik ben hier geen expert in, maar weet wel hoe je een weerstand doormeet of een stopcontact checkt.
Hier vraag ik me wel af hoe ik te werk moet gaan, gezien de toevoer twee roze draden betreft die aankomen op een klemmetje. Hoe meet ik dit veilig uit met de multimeter? Iemand die eventueel foto's heeft van de procedure om de multimeter aan te sluiten? Alvast bedankt.

Mvg,

Deevit
Link naar reactie
Je steekt je meetpennen in het stekkertje en zorgt dat ze elkaar niet raken en de ondergrond ook niet.
En daarna steek je de stekker van de droger in het stopcontact.
als je de uitslag hebt haal je de stekker weer uit het stopcontact.
Op die manier zit je niet met je vingers in de buurt van de spanning.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Wel zoiets had ik in gedachten maar gezien het twee draden zijn die toekomen op het stekkertje meet je toch niet de volledige spanning? Stekkertje heeft meer poortjes.

Stel dat er geen spanning is, wat kan dan de oorzaak zjjn? Thermische beveiliging en zo ja waar zit die op dit model?
Link naar reactie
[attachment=0]Voeding-op-keuzeschakelaar.gif[/attachment]

Deze foto is niet helemaal van jouw model maar komt wel overeen.

Het is de stekker die achterop de keuzeschakelaar zit.

Dit soort stekkers zijn moeilijk voor metingen te bereiken.

Daarvoor zul je een speciaal meetsnoertje moeten maken met aan een kant banaanstekkers voor de meter en aan de andere kant een naaimachinenaald aan de draad solderen en daar krimpkous omheen doen zodat alleen het laatste stukje niet geisoleerd is en je via de kleine gaatjes in een stekker kunt meten.

Ook kun je de stekker losnemen en een mannetje schuifstekker aan een snoertje solderen. Die kun je dan weer in de plug aansluiten.

Dit aansluiten uiteraard zonder dat de stekker van de machine in het WCD zit.

Je moet wel degelijk 230 V op de twee roze draden meten.

Dan zijn er twee mogelijkheden:
1 de thermische beveiliging ligt er uit als er geen spanning is.
2 Als er wel spanning is dan is het beruchte koppel van de spanning omvormer overleden.

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?p=24#p24]LNK of TNY linkswitch doormeten, als hij niet zichtbaar defect is[/url]

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=16]LNK/TNY, Symptomen defect[/url]
[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=322]LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Lampje,

Hartelijk dank voor de informatie.
Ondertussen ben ik er dank zij uw hulp uit geraakt.

Het was inderdaad het 'beruchte' probleem.
Inmiddels de defecte componenten kunnen vervangen en de machine draait terug.

Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ze een grondige schoonmaakbeurt te geven.

Ik kijk nog even voor het biertje!

Nogmaals bedankt voor de waardevolle informatie!
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...