Ga naar inhoud

Whirlpool Sealine C condensdroger, zekering gaat er uit


Aanbevolen berichten

[b]Whirlpool Sealine C condensdroger, zekering gaat er uit.
[/b]

Goede middag,
Sinds gisteren gaat de zekering van mijn droger, er korte tijd na het opstarten al uit.



[attachment=1]1-typeplaat.gif[/attachment]
[attachment=0]2-servicenummer.gif[/attachment]

Wat kan dat zijn, en hoe kom ik bij het probleem om het eventueel zelf te kunnen repareren?
Ik heb wel ervaring met electrotechniek, maar geen kaas gegeten van witgoed.

Groetjes

Bart
Link naar reactie
  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo Bart,
welkom op ons forum.

Waar ik als eerste aan denk bij sluiting van witgoed is aan de verwarmingselementen. Want als de doorstroming van de lucht niet goed is geweest vanwege inwendige vervuiling, of nog erger een snaarbreuk en er helemaal geen luchtkoeling op de elementen is geweest. Dan wil een element nog al eens oververhit raken. En sluiting naar aarde veroorzaken.

Maar ook de interne beplating van wasdrogers is vaak erg scherp en kan een kabelboom ook op een rand opengeschuurd zijn en dan is het ook poffff.

Begin dus eens met het verwijderen van het bovenblad door de 3 schroeven aan de achterzijde te verwijderen. Het blad iets naar achteren te verschuiven en op te tillen.
Dan kun je al heel wat zien en zo kun je verder gaan met het demonteren van de achterwand.

[b]Denk er wel aan, stekker er uit!!!![/b]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Heb je de weerstand van het element gemeten?

Nu je de achterzijde toch los hebt, zou ik je aan willen aanraden om een paar foto's te maken van de vlotter- en pompbak, want die kun je dan net zo goed even goed schoonmaken. Normaal komt daar niemand maar is toch een storingsbron. De pomp kan met het losmaken van 3 clips zo uit het bakje worden gehaald.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Het klemmetje bij de rode pijl, heb je die zelf losgehaalt of was dat al zo?
Hij zit er namelijk niet goed op.
Als dat klemmetje tegen een stekkertje aankomt en in verbinding staat met de buitenkant van het element dan heb je kortsluiting.
Zet deze er eens goed op en zorg dat de stekkertjes niet geraakt worden.
Is de kortsluiting nu weg?
[url=https://postimg.cc/hhtjVZb0][img]https://i.postimg.cc/hhtjVZb0/element-bartels.png[/img][/url]

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Dat je dat zo maar hebt gezien Bennie, ik had er over heen gekeken. Maar de schuifstekker zat vastgebakken aan het beugeltje wat in contact staat met de aarde. En heeft de zekering opgeblazen.

Dus ik heb goede hoop dat het weer goed komt.

Ik heb de weerstand van het element gemeten deze was goed, een weerstand van 24,2 ohm in koude toestand.
Dat zou dan een stroom moeten geven van 9,55 Ampere,
dan kom ik met de stroom in het kwadraat maal de weerstand uit op 2221 watt.
Dat komt dus aardig in de buurt van de 2200 w wat op het element staat.

Ik heb het advies gevolgd en het pompje verwijderd. Het zat allemaal vol met een vieze kleverige substantie.
Ook de vlotter bewoog nog nauwelijks.
[attachment=0]pomp-vlotter vuil.gif[/attachment]


[attachment=1]Pomp Sump vuil.gif[/attachment]

Ik zal de zaak van binnen eens grondig reinigen, maar dat lukt vanavond niet meer.

Mannen alvast hartelijk dank
Link naar reactie
Bart heb je er ook rekening mee gehouden, dat de condensor die links onder achter het klepje zit ook heel vuil kan zijn?
Die kan er uit en kun je onder de douche zetten om schoon te spoelen. Dat moet zowel in de langrichting als in de dwarsrichting doorspuiten

Als je in het bakje van de pomp een natzuiger hangt dan kun je zowel van af het condensorcompartiment en ook het condensbak compartiment de zaak met douchekop, of slang mooi doorspoelen. Vul de zaak eerst lekker met een sop van allesreiniger en laat dat weken. De condensbak heeft een overstort, die bij de vlotter uitkomt en vanaf de condensorruimte gaat de stroom de hele sumptank door, dus wordt die ook helemaal meegenomen. Blijf gewoon doorgaan totdat er geen pluizen blubber meer in de stroom te zien is. Dat kan wel 4 volle emmers water op leveren, dus een natzuiger is hiervoor een zeer welkom stuk gereedschap.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote="Bart Bartels" post_id=2167 time=1550003082 user_id=72] (...) Maar de schuifstekker zat vastgebakken aan het beugeltje (...) [/quote] Hoi Bart, dat is geen goed teken, want dan is die aansluiting van het stekkertje gecorrodeerd. Dat moet je eigenlijk wel even herstellen voordat je de boel straks weer dicht schroeft 8-)

Tip: Schuif stekker afknippen opnieuw aansnijden en nieuwe stekker er op krimpen is het beste. Ter bescherming kan je er evt. ook nog crc 2-26 er op spuiten (crc 2-26 is een multifunctioneel smeermiddel dat elektrische uitval door het indringen van water, condensatie of corrosie voorkomt)

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
Hallo Heren,
Ik dacht dat dit even een klein klusje was, maar dat viel even tegen. Want blijkbaar had mijn vrouw de gebruiksaanwijzing niet gelezen, want daarin stond: "Maak de warmtewisselaar op zijn minst elke drie maanden schoon" en zat de condensor helemaal vol met pluis en blubber en was aardig verstopt.

Nieuw stekkertje aan verwarmingselement. Geen CRC 2-26 gebruikt, want ik zou niet weten waar dat te koop is.

Maar nu is alles schoon en kan ik weer gaan draaien, want het wasgoed hoopt zich op. De zekeringen blijven heel. Ga zo even een partij handdoeken draaien.

Ik heb er weer vertrouwen in.

Ik hou jullie op de hoogte,

gr Bart
Link naar reactie
Beste Bart,

hopelijk is dit de oplossing (het stekkertje) dan ben je snel klaar. Ook ik heb mijn droger m.b.v. dit forum weer aan de praat gekregen 😃
Ik heb ook een Whirlpool maar dan een Indiana C. Ik heb de pomp en vlotterbak niet gezien (ook niet naar gezocht...) Is die via de achterkant te bereiken?

@Bennie: je hebt haviksogen 🦅 👀

@Lampje: is die smurrie het gevolg van wasverzachter? 😮

@HaZee: nice to meet you 👋. Is dat crc 2-26 hetzelfde als WD-40?
Link naar reactie
[quote=klussenier post_id=2174 time=1550063018 user_id=63]

@Lampje: is die smurrie het gevolg van wasverzachter? 😮
Is dat crc 2-26 hetzelfde als WD-40? [/quote]
Ja dat is het gevolg van wasverzachter

zie het artikel wat ik daar over geschreven heb:
[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=338]Wasverzachter is geen vriend van wasdroger[/url]

CRC 2-26 is meer gericht op de electrotechniek en WD40 meer op de werktuigbouw en als vervanger van kruipolie

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=klussenier post_id=2174 time=1550063018 user_id=63]
Ik heb ook een Whirlpool maar dan een Indiana C. Ik heb de pomp en vlotterbak niet gezien (ook niet naar gezocht...) Is die via de achterkant te bereiken?
[/quote]
Ja de achterplaat moet er af,
Kun je gelijk de verwarmingselementen en de pompruimte schoonmaken. Zit links achter net als bij deze machine.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Bart,
wordt de machine wel warm; voel je warme lucht ontwijken?

In feite zegt de machine dat ie klaar is als de was een bepaalde droogte-graad heeft bereikt. Dit meet ie a.d.h.v. sensoren (volgens mij bij een Whirlpool direkt in de kuip onder het pluizenfilter). Dit zijn twee parallel lopende metalen strippen. Die moet je schoonmaken af en toe. Zie hiervoor https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=338

Bij mij werd de machine niet warm en bleef het ding maar draaien en blazen. Maar omdat de sensors goed werkten, zei de machine niet dat ie klaar was.
Link naar reactie
[quote=klussenier post_id=2174 time=1550063018 user_id=63] Beste Bart,

hopelijk is dit de oplossing (het stekkertje) dan ben je snel klaar. Ook ik heb mijn droger m.b.v. dit forum weer aan de praat gekregen 😃
Ik heb ook een Whirlpool maar dan een Indiana C. Ik heb de pomp en vlotterbak niet gezien (ook niet naar gezocht...) Is die via de achterkant te bereiken? [/quote]
Yep, rechtsonderin bij de Whirlpools die ik tot nu toe in handen heb gehad.
Achterplaat eraf en je kunt er goed bij!
[quote=klussenier post_id=2174 time=1550063018 user_id=63] @Lampje: is die smurrie het gevolg van wasverzachter? 😮

@HaZee: nice to meet you 👋. Is dat crc 2-26 hetzelfde als WD-40? [/quote]
Ik antwoord even ipv Lampje, want dat is een inkoppertje ;-)
Yep, dat is wasverzachter samen met de pluisjes die toch altijd weten te ontsnappen. Is echt vieze bende en moet er echt uit, want kan ook pompje en vlottertje beïnvloeden!

👋

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
Bart,
je hebt mazzel het vochtmeetsysteem, zoals de klussenier al noemde, meet hier de vochtigheid niet goed, maar is gelukkig eenvoudig. Nat wasgoed heeft een lage weerstand en droog wasgoed heel hoog.

Nu heb jij een heel eenvoudig systeem met slechts 2 strippen in de voorzijde van de trommel op het vaste gedeelte en hebt niets te maken met een aardingsborstel, een meetborstel, geleidebanen en trommelnokken. Dus kan het niet zo moeilijk worden

Jij neemt een dotje met azijn en poetst de twee sensoren goed schoon. Ga er niet met een schuurspons op, gewoon inweken en poetsen.
En probeer het daarna uit met twee handdoeken. De meting gebeurt alleen tijdens stilstand, als er van draairichting wordt veranderd. Dus er moet altijd wel een stuk wasgoed op de sensor vallen. Vanachter deze sensoren gaan er twee bruine draden naar de printkaart naar een twee polige stekker op positie J11. En is het tussen deze twee punten uit te meten of de verbinding tussen sensor en print goed is.

Als je een spiegeltje pakt kun je zo de drie schroeven bereiken en wip je de sensor er zo uit. aan iedere zijkant 1 en 1 midden onder.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...